Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe

Kulturális nevelés a Koppányvölgyben - EFOP-3.3.2-16-2016-00006

 

nyilv_tk_2019.jpg

 

2018 szeptembere óta Törökkoppány Község Önkormányzata a Völgy Hangja Egyesület közreműködésével a környékbeli 6 együttműködő nevelés-oktatási intézményben valósítja meg EFOP-3.3.2-16-2016-00006 azonosítószámú Kulturális nevelés a Koppányvölgyban című pályázatát.

 

A projekten keresztül konkrét célunk a fiatalok helyi kötődésének erősítése, helyi kulturális értékek megőrzése, a gyermekek közösségi-kulturális aktivitásának segítése, az információhoz jutás megkönnyítése, valamint az alacsony iskolázottság mérséklése, az óvodás és általános iskolás tanulók esélyegyenlőségének biztosítása az együttműködő 6 oktatási-nevelési intézmény összefogásával. Célunk még a tanórán kívüli szabadidő hasznos eltöltésének megszervezése, a gyermekek kulturális nevelési eszköztárának bővítése, a bennük rejlő kreativitás erősítése, felszínre hozása, képességeik kibontakoztatása, önkifejező, problémamegoldó képességeik, kulcskompetenciáik fejlesztése, az egész életen át tartó tanuláshoz szükséges készségek elsajátítása, kulturális tudatosság és kifejezőképesség megalapozása érdekében.

 

A projekt 1 mérföldkövében 2018 szeptembere és 2019 májusa között a következő foglalkozások indultak el és valósultak meg az intézményekben:

Törökkoppányi Általános Iskolában: művészeti heti szakkör, hónapsoroló hagyományőrző foglalkozássorozat, színházi témanap, múzeumi témanap, egészségnevelési témahét, helytörténeti témahét, honismereti tábor, erdei iskolai tábor.

Törökkoppányi Napköziotthonos Óvodában: néptánc heti szakkör, színházi témanap.

Andocsi Szent Ferenc Általános Iskolában: fotó-film heti szakkör, népdaléneklő vetélkedő, múzeumi témanap, német nyelvi témahét, erdei iskolai tábor.

Andocsi Szent Ferenc Általános Iskola Nágocsi Tagintézményében: kézműves havi szakkör, versmondó verseny, múzeumi témanap.

Szent Gellért Római Katolikus Általános Iskolában: helytörténeti vetélkedő, karácsonyi témanap, múzeumi témanap.

Kányai Általános Iskolában: kézműves havi szakkör, gyermeknapi családi vetélkedő, színházi témanap.

 

Rengeteg munka és a szervezés áll mögöttünk a foglalkozásvezetőkkel, külsős oktatókkal. Az elmúlt időszak programkínálata nagyon sűrű volt, amelyben összesen 22 foglalkozást szerveztünk meg, a pályázati felhívásban előírt alkalomszámokban. A kisebb szakkörök, foglakozások, vetélkedők mellett témanapokat és nagyobb, több napos témaheteket és bentlakásos táborokat is rendeztünk.

 

Színházi témanapunk által a törökkoppányi óvoda és a kányai iskola 35 kisgyereke juthatott el a Tamási Művelődési Központ színházi előadásaira több alkalommal. A Törökkoppányi Általános Iskola 60 tanulója pedig 2 alkalommal a székesfehérvári Vörösmarty Színházba látogathatott el, ahol a Pál utcai fiúk és a 80 nap alatt a Föld körül előadásokat nézhették meg.

 

Múzeumi témanapjainkat 4 iskolában rendeztük meg, 8 alkalommal összesen 80 gyereket vittünk el egész napos kaposvári és pécsi kirándulásainkra, ahol múzeumpedagógiai foglakozásokon vehettek részt a tanulók.

 

Törökkoppányi helytörténeti témahetünk 4 napos programjának keretében az egyik napon törökkoppányi és nágocsi gyerekek Kassai Lajos birodalmát látogathatták meg, ahol megismerhették a Kassai völgyet, talpas- és lovasíjász bemutatót láthattak, majd ki is próbálhatták az íjászatot és a lovaglást egy igen varázslatos helyszínen. Az idő sajnos nem volt kegyes a csoporthoz, de ennek ellenére mindenkinek nagyon tetszett a program.

 

Erdei iskolai táborokat 2 alkalommal rendeztünk ebben a félévben, a Törökkoppányi Általános Iskola diákjai még 2018 szeptemberében a Tolna megyei lengyel-annafürdői erdei iskolában táboroztak, melynek szervezésével fő célkitűzésünk az volt, hogy a hetedik osztályosokkal megismertessük a mérsékelt övi lombhullató erdő növény és állatvilágát, valamint a Dunántúli domb és hegyvidék talaj és kőzetviszonyait.

 

Az Andocsi Szent Ferenc Általános Iskolában pedig májusban rendeztük meg a programot, a Koppány folyó völgyében található természetvédelmi területen, nemzetközi jelentőségű vadvíz mellett fekvő Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület szintén Tolna megyei Pacsmagi Erdei Iskolájában. A napi madárgyűrűzések és madármegfigyelések során a gyerekek megfigyelhették vizes élőhelyeink védett madarainak táplálkozási, fészkelési szokásait, megfigyelhették testfelépítésüket, élőhelyüket, röpképüket és hangjukat. Megtanulták, miért is fontos a madarak gyűrűkkel való megjelölése, hogy mennyi hasznos információt szolgáltatnak a visszafogások a madarak vonulási szokásairól. Távcsöves megfigyelések során megtanulták felismerni a terület legjellemzőbb madarait (kis- és nagy kócsag, tőkés- barát- és cigányréce, bakcsó, szürke- és vörös gém, réti sas, barna rétihéja).

 

Talán az egyik legnagyobbnak mondható programunk az 5 napos honismereti táborunk volt, melyet az Északi-középhegységben Szilvásvárad és környékén rendeztünk meg. A Törökkoppányi Általános Iskola tanulói közül minden évfolyamból a legjobban teljesítő tanulókat választottuk ki, így összesen 20 fő vett részt a kiránduláson.

 

„Az első nap programját nagymértékben meghatározta az utazás, hiszen úti célunk az ország másik felében található Szilvásvárad volt. A kora délutáni órákban érkeztünk meg Gyöngyösre, ahol hosszabb időt töltöttünk el az állatkertben. Utunk folytatásaként minden bátorságunkat összeszedtük, a természet erőivel megküzdöttünk és meghódítottuk Magyarország legmagasabb pontját, Kékestetőt. Gyönyörű látvány tárult elénk a tévétorony kilátópontjából, ahol az egész Mátra vonulatát szemügyre vehettük. A nap végén elfoglaltuk a szállásunkat és a vendéglőben elfogyasztottuk meleg vacsoránkat.

 

A második nap délelőttjén a csapadékos és szokatlanul hideg időjárás ellenére több, mint 6 km hosszú távot tettünk meg a Szalajka völgyben. Túravezetőnk (Mókus bácsi) rengeteg érdekes információval látott el minket a Bükk hegység keletkezéséről, az ott feltárt régészeti leletekről, a korábbi évszázadokban ott élt emberek mindennapjairól, a térségre jellemző növény- és állatvilágról. A délutáni programunk között szerepelt Szilvásvárad történelmének és jelenének megismerése, így látogatást tettünk a helyi hagyományőrző múzeumban, ahol csoportos foglalkozások során tapasztaltuk meg az itt élő emberek mindennapjait, történelmüket, kultúrájukat. A késő délutánt bobozással töltöttük, mely rengeteg élményt adott a kis csapatnak. A vacsorát követően napi záró beszélgetést szerveztünk, ahol megbeszéltük a nap eseményeit, tanulságait, valamint tájékoztattuk a gyerekeket az elkövetkező nap programjáról.

 

A harmadik napon egy korai ébresztő és reggeli után autóbusszal Lillafüredre látogattunk, ahol megtekintettük a Palotaszállót, a Hámori tavat, a Függőkertet és a vízesést, József Attila szobrát, valamint látogatást tettünk az Anna-barlangban, ahol bámulatos természeti képződmények tárultak elénk. Igazán nagyon izgalmas és élménydús délelőttöt töltöttünk itt el, melyet egy várlátogatás követett Diósgyőrön. Sajnos a ránk szakadó eső miatt nem tudtuk a várfalat meghódítani, de egy röpke órára igazi várhódítóként érezhettük magunkat. A finom ebédet követően a délutánt Miskolctapolcán a barlangfürdőben töltöttük el. Itt időnk nyílt a pihenésre, relaxálásra, feltöltődésre. A gyerekek nagyon élvezték az Európában egyedülálló fürdőt, rengeteg élménnyel tértünk haza szállásunkra, ahol a nap zárásaként élménymegbeszélést tartottunk.

 

A negyedik nap úti célja Eger volt. Már a reggeli órákba részt vettünk az osztalykirandulas.hu szervezésében egy Cool-túra elnevezésű városfelfedező kvízjátékban. A gyerekek csapatokba rendeződve járták be Eger főbb nevezetességeit egy térkép segítségével. Az izgalmas programot követően bevettük Eger várát, ahol rengeteg élménnyel gazdagodtunk. Sok ismeretet szerezhettek a gyerekek az 1500-as években élő emberek mindennapjaiból, a törökök ellen vívott küzdelmekből, megismerhették a korabeli zsoldosok viseletét, fegyverzetét, valamint megtapasztalhatták, hogy mekkora ereje van egy az 1550-es években használt szakállas puskának, melyet közvetlenül mellettünk sütöttek el. Az ebédet követően az Egri líceumba vettük utunkat, ahol a Varázstornyot tekintettük meg, valamint részt is vettünk a fő attrakcióiban, itt található a Csillagászati Múzeum, a Planetárium, a Varázsterem, a Camera Obscura (periszkóp) és a Panoráma terasz. A délután zárásaként izgalmas órácskát tölthettünk el a Mátrai kalandparkban. Az esti órákban egy igazán finom vacsorát követően a szállásunkon asztalitenisz-, valamint billiárd- bajnokságot rendeztünk.

 

Az ötödik nap délelőttjén látogatást tettünk Aggteleken, a cseppkőbarlangban, ahol káprázatos természeti képződményeket csodálhattunk meg. Ezt követően Rudabányára utaztunk, ahol megtekintettük a Rudapithecus Látogatóközpontot, ahol a gyerekek interaktív programokon vettek részt. A nap fennmaradó részét a hazautazással töltöttük. Az esti órákban kimerülten, de rengeteg élménnyel érkeztünk haza.

 

Kitűnő hangulatban telt ez az egy hét, mindenki nagyon jól érezte magát és összegzésként elmondható, hogy a gyermekek a változatos programoknak köszönhetően sok új és kellemes élménnyel térhettek haza.” Kuruczné Forró Katalin táborvezető beszámolójából is kiderül, mennyi érdekes helyre juthattak el a diákok a projektnek köszönhetően.

 

Összesen 244 diák (7 és 24 év közötti) vett részt az általunk szervezett programokon, akiknek 25 %-a hátrányos helyzetű tanuló, ehhez a számhoz hozzá jönnek még a kicsik, a Törökkoppányi Napköziotthonos Óvodába járó gyerekek is. Összességében azt mondhatom, hogy megérte a rengeteg befektetett munka, mert ebben a folyamatosan változó, felgyorsult, informatikai eszközökkel teletömött, néha sajnos már inkább virtuálisnak mondható világban remélem sok gyereknek okoztunk örömet, sokuknak nyújtottunk valós kézzelfogható élményt programjainkkal az 1. mérföldkő megvalósítása alatt, melyet a 2. mérföldkőben jelenleg is szeretnénk megadni.

 

Képes beszámoló